Мултимедийни системи- Част 1

- Секция Мултимедия

 

   Мултимедийната система представлява система, притежаваща възможност даобработва, съхранява и генерира мултимедийни данни и приложения.
Мултимедийните системи имат следните основни характеристики:
 • трябва да са управлявани от компютър;
 • да цялостни и да обхващат всички елементи на мултимедията;
 • информацията, с която работят е цифрова;
 • използват интерактивен интерфейс при представяне на информацията.
Основните въпроси, на които трябва да отговарят мултимедийните системи са:
 • как да представят и съхраняват временна информация;
 • как точно да управлява временните връзки;
 • какви технологии да бъдат използвани.
   Данните в мултимедийните системи трябва да бъдат представени в цифров вид. Това налага дигитализиране на аналогови сигнали от външни източници. За тази цел най-често се използва сканиране (на текст, на изображения) и семплиране (на звук, на видео). Големината на медийните файлове достига няколко MB (особено при звук и видео). Ето защо разходите за запазване, обработване и пренос на мултимедийна информация са високи. Това е причината за широкото използване на компресиращи алгоритми.
1. Възможности на мултимедийните системи
Мултимедийните системи трябва да притежават следните възможности:
- голяма изчислителна мощ, за да могат да обработват големи обеми медийна информация и да я разпространяват в реално време;
- файлова система, която да дава възможност за поточно предаване на звук и видео. Използване на RAID технология за управление на твърди дискове.
- да поддържат файлови формати, които да са лесни за използване и да притежават компресиращи/декомпресиращи алгоритми.
- ефективна входно-изходна система, която да позволява бърз достъп до твърдия диск и да позволява запис и възпроизвеждане в реално време.
- голям обем на оперативната памет, кеша от 2-ро и 3-то ниво и твърдия диск.
- поддръжка на клиент-сървър и разпределени технологии.
- мощно програмно осигуряване за прехващане, обработване, създаване и разпространение на медийна информация и мултимедийни приложения.
 
2. Съставни части на мултимедийните системи
    В състава а мултимедийните системи влизат, както хардуер, така и софтуерно осигуряване. Допълнителният хардуер към една компютърна система може да бъде разделен на следните основни групи:
- входно-изходни външни устройства: видео камера, видеокасетофон, цифров фотоапарат, микрофон, MIDI клавиатура, тонколони, мишка, графични таблети, скенер, 3D входящи устройства, устройства за виртуална реалност, дигитализиращ хардуер, монитор и др.
-  устройства за съхраняване на информация: твърди дискове, CD-R/RW дискове, DVD дискове, USB флаш памет и др.;
- мрежово осигуряване за Etherenet, Intranet, Internet и др.
- Програмното осигуряване също може да бъде разгледан като принадлежащ към различни групи, в зависимост на кой етап на подготовка на мултимедийното приложение се използва:
     - софтуер за дигитализиране на: текст, графични изображения, звук,видео.
     - редактори   за мултимедийни елементи: за текст, графични изображения, звук, видео и анимация;
     - авторски системи за обединяване на елементите в цялостно приложение;
     - офтуер за разпространяване като самостоятелно приложение и/или в Internet.
    Правилният избор на съставните части на мултимедийните системи изисква добро проучване и планиране.
     Мултимедийните системи и приложения поставят високи изисквания към всички компоненти на компютърната система, защото в реално време трябва да се управляват аудио и видео обекти. Мултимедийните системи за проектиране извършват: събиране(обединение) на информация; компресиране; редактиране;авторизиране; съхраняване; представяне. Интегрирането и редактирането се извършват по различен начин за видовете мултимедийни обекти - звукови, видеообекти, статични изображения , картини и фотографии.
Несъмнено основната апаратна среда за създаването на един мултимедиен продукт е мултимедийната компютърна система. Апаратните компоненти, необходими за създаването на един мултимедиен проект, неговото съхраняване, възпроизвеждане и осигуряване на необходимия диалогов интерфейс с потребителя имат решаващо значение. Те трябва да са конфигурирани според ресурсните нужди на мултимедийния проект. От началото на 90-те години има формулирани и стандарти за разработване на специализирани мултимедийни персонални компютри.
 
       Образователна функция
       В това число попада разбира се необятния поток от информация достъпен в интернет, но и специализираните образователни приложения във вид на електронни енциклопедии, интерактивни обучаващи курсове на разнообразна тематика и други. А за по-малките деца - приложения позволяващи им да оцветяват картинки, да рисуват, да се учат да смятат, да научават нови думи и какво ли още не. Образователна функция не изисква висока мощност. При разширяване на мултимедийните възможности обаче конфигурацията трябва да има потенциал за обновяване.

       Работа с мултимедия
       Системите предназначени за възпроизвеждане на музикални файлове, видеоклипове и филми трябва да разполагат с малко по-сериозни възможности. Тук нуждата от двуядрен процесор е особено голяма при положение, че искате да гледате и новите филми с висока резолюция (High Definition). Компютрите в тази категория могат да бъдат свързани директно към телевизор и към звукова уредба. За целта обаче, освен по-бърз хардуер са необходими разнообразни аудио и видео конектори. Добавянето на телевизионен тунер към конфигурацията ще позволи не само да се гледа телевизия на компютъра, но и да се записват предавания. По-добър тунер предоставя възможност да се връща назад до важни сцени в предаванията докато се гледа телевизия в реално време. А при добавянето на Media Center софтуер и съвместимо дистанционно управление  компютъра се трансформира в мултимедийно устройство, осигуряващо достъп  до архив от цифрови снимки, музика, клипове и филми.
 

        Геймърска система

 

        Най-сериозната категория компютри са тези предназначени за игри, тъй като те изискват не само високопроизводителен процесор, но също така и по-  голям обем памет и най-вече мощна, и съответно скъпа видеокарта. Всъщност  видеоконтролерът е основния компонент, от който зависи най-много колко добре  ще се представя един геймърски компютър. А за да може да се насладите на  цялата красота на повечето съвременни игри определено ще ви трябва графична  карта от най-малко среден клас, като в зависимост от жанра е необходима и  допълнителна периферия. Става дума за наличието на аксесоари като волан за  симулаторите за каране на коли, джойпад за аркадните игри, специализирана мишка и подложка за любителите на шутърите тип Counter Strike и т.н. Не трябва  да се пренебрегвате и монитора – нужен е по-голям екран като площ, с висококачествена и бърза TFT матрица.
 
       Едно сравнително икономично решение на този проблем е да превърнем персоналния компютър в медиен център. Каква допълнителна функционалност трябва да притежава за целта?


Съдържание: 

Мултимедийни системи- Част 1

Мултимедийни системи- Част 2

 






Коментирай свободно: